Tageeteste ja oregano külvamine ja kasvatamine

9. aprill, 2020
Olen Terje Makarova ja õpin magistriõppes alushariduse pedagoogi erialal. Aiandusega olen tegelenud enda tarbeks iseseisvalt 12 aastat, olen ise kasvatanud kurke, tomateid, maasikaid, tavalisi maitsetaimi, herneid, porgandeid, kartuleid, erinevaid lilli.  Olen taimi ise ette kasvatanud kui ka istutanud oma aeda valmis taimi. Kuna töötan juba 11 aastat lasteaias, siis olen igal kevadel ka koos lastega mitmesuguseid seemneid külvanud ja jaganud neile lihtsamaid taimekasvatusalaseid teadmisi. Aianduse kohapealt pean ennast lihtsaks väikeseks hobiaednikuks. Olulisim, mida olen erinevaid taimeid kasvatades õppinud on see, et kõige tähtsamad taimede kasvatamisel on valgus, soojus, niiskus ja sõnnik (kuna olen pärit maalt, siis juba lapsepõlvest peale on mullale rammu andmiseks kasutatud loomasõnnikut). Lillede puhul pole see oluline, aga köögiviljade jaoks, mille puhul on tähtis ka korralikult saaki saada, on sõnnik hädavajalik :)

Minu ülesandeks jäi meie ülikooli kogukonnaaia jaoks kasvatada tageeteseid, oreganot, kurgirohtu ja kuumaasikaid. Paraku kurgirohu seemneid ei õnnestunud mul meie kaubandusest kuskilt leida seega neid ma ei kasvata ning kuumaasikad kasvatasin seemnest endale juba mitu head aastat tagasi ja mõtlesin nüüd oma taimi kevadel korrastades sealt lihtsalt mõne taime ülikooli aeda kasvama tuua.
Tageeteseid külvasin kahte värvi: kollaseid ja oranze, oreganot ühte sorti. Külvasin seemned märtsi eelviimasel nädalal, 19 märtsil. Mullaks kasutasin seekord mingisugust öko mulda, mida ostsin bauhofist (kahjuks ei taibanud mullakottidest pilti teha ja enam täpselt ei mäleta). Varasemalt olen tageeteseid ette kasvatanud täiesti tavalises külvi - ja pikeerimismullas ja on alati väga hästi õnnestunud.

Tageetes ehk peiulill (mina kasvatan madalat sorti, mis kasvab 15-20 cm kõrguseks) - on üheaastane taim, mis on vähenõudlik ja vastupidav (seda ta tõesti on). Sobib kasvatamiseks nii peenral kui ka rõdukastis, talub ka poolvarju. Õue istutatakse peale öökülmi istutustihedusega 15x15 cm. õite ilu jätkub juunist septembrini.


Tageetes
Oregano ehk majoraan - see, mida mina kasvatan on mitmeaastane taim. Avamaale istutatakse istikud aprilli lõpus või mais vahedega 30 cm. Tegemist on maitsetaimega, mille värskeid või kuivatatud lehti lisatakse salatitele, liharoogadele, marineeritud seentele, verivorstile. Kasutatakse ka jookide aromatiseerimiseks. Oregano või oregano taim ise on iga-aastane poole meetri pikkune põõsas. Ta on pärit Vahemere piirkonnast. Peamised riigid, kes seda maitseainet tarnivad, on Türgi, Kreeka ja Süüria.


Oregano


14. mai, 2020

Oregano ei taha ka kuidagi kasvada, ikka väga kidur. Arvatavasti ei sobi see muld talle, loodan, et saab ta kuidagi ikka aias olevatesse kastidesse istutada ja seal hakkab ehk paremini kasvama ka.

Lõpuks õnnestus mul külvata ka mahedat kurgirohtu. Külv tehtud 11. mai.



Tageetesed kasvavad see eest super hästi ja ootan juba, et saaks nad aeda istutada. Allolevatel piltidel on näha nädala aja areng, kui lilled puhkesid õide!







Nüüd ootavad lilled ülikooliaeda istutamist!

23. mai, 2020
Täna hommikul oli mu üllatus suur, kui võtsin kurgirohu pottidelt kile ära - nad olid ninad mullast välja pistnud ja umbes 5 cm pikkusteks veninud :)
Justkui oleksid teadnud, et kolivad täna oma uude koju - ülikooliaia taimekasti. Seal nad on üleval paremas nurgas nii pisikesed ja õrnad. Loodan väga, et neile seal meeldib ja nad kenasti kosuvad.



Kommentaarid